• Frank De Bast

WAAR LIG JIJ WAKKER VAN ?



SLAAP JIJ DE LAATSTE TIJD SLECHTER DAN ANDERS?

SLAAPSTOORNISSEN KOMEN BIJ GEMIDDELD 1 OP DE 3 BELGEN VOOR.

BIJ DE JONGEREN BENEDEN DE 18 JAAR ZIEN WE GELIJKAARDIGE CIJFERS! VOOR MEISJES ZIEN WE 26,5% DIE LAST HEEFT VAN SLAAPPROBLEMEN TOV 18.6% BIJ DE JONGENS.

In het UZ in Gent ziet men de laatste tijd een verdubbeling van patiënten met slaapproblemen.( Nieuwsblad 29/4/21)

Wat kan de oorzaak zijn van slapeloosheid?

Meestal zijn onderliggende ziektebeelden of metabole stoornissen de oorzaak:

Mentale problemen zoals depressie, angst ( denk aan de C-maatregelen en berichtgeving),psychische stress, ….

Piekeren, zich teveel zorgen maken ( C-maatregelen en berichtgeving)

Financiële problemen of problemen op het werk of in de relatie

Zich niet meer kunnen ontspannen, overwerkt zijn

Ziekten zoals hart-en vaatziekten, kanker, pijnsyndromen, ed

Spijsverteringsklachten en overbelaste lever

Gebrek aan bepaalde micronutriënten

Onvoldoende blootstelling aan daglicht ( de zon)

Verstoord bioritme, denk aan ploegenwerk en nachtwerk

Gebrek aan beweging

Te weinig water drinken

Te veel alcohol gebruik

Slaapapneu

Hormonale disbalans, gebrek aan tryptofaan, serotonine en melatonine

Langdurig gebruik van medicatie

Teveel stimulatie/prikkels denk aan TV, computerspelletjes, twitter, FB,enz.

Slechte matras, teveel licht in de slaapkamer, elektrische toestellen in de slaapkamer

Enz.

Wat zijn de gevolgen van te weinig slaap?

Slaapgebrek of een verminderde kwaliteit van slaap zorgt voor meer prikkelbaarheid, maakt ons minder alert, maakt ons moe, verstoort het metabolisme, verzwakt de weerstand en verlaagt de algemene levenskwaliteit.

Een goede kwalitatieve slaap zorgt voor een optimaal herstel van ons lichaam maar geeft ook de hersenen de kans om de indrukken van overdag te verwerken.

De hoeveelheid slaap die ieder nodig heeft is zeer persoonlijk en is afhankelijk van een hele reeks factoren zoals o.a. leeftijd, activiteiten, tijd van het jaar, of je al dan niet ziek bent, enz.

Hoe lang je slaapt is minder belangrijk maar je moet je er wel goed bij voelen.

De huisarts zal makkelijk slaapmiddelen ( benzodiazepines of niet-benzodiazepines)voorschrijven of anti-depressiva of anti-histaminica( deze laatste 2 hebben een verdovend effect).

Maar het grootste probleem van slaapmiddelen is dat zij bij langdurig gebruik verslavend werken, zodat je na een tijdje niet meer zonder kan!

Hoe kunnen we op een natuurlijke manier de slaapproblemen aanpakken?

Belangrijk om te weten is dat er ook natuurlijke middelen zijn die je slaap kunnen verbeteren, zonder de nadelige nevenwerkingen.

Maar het belangrijkste is in de eerste plaats zorgen voor een goede slaaphygiëne.

Onder slaaphygiëne verstaan we vooral regelmatig gedrag dat erop gericht is om een goede nachtrust te verzekeren.

Zoals daar zijn: - geen koffie meer drinken na 14 uur

- Op een vast tijdstip naar bed gaan

- Geen TV in de slaapkamer

- De slaapkamer zo donker mogelijk maken

- Geen GSM naast uw bed

- Drink niet teveel meer in de paar uren voor bedtijd

- Vermijd alcohol

- Doe relaxatie- of ademhalingsoefeningen

- Vermijd fel licht ’s avonds

- Beweeg minstens een halfuur per dag, liefst niet binnen de 2 uur voor slapengaan

- Eet geen zware maaltijden ’s avonds, probeer uw laatste maaltijd te nemen ruim voor 20 uur

- Sta elke ochtend rond hetzelfde uur op

- Dek de wekker af zodat je niet ziet hoe laat het is

- Ga naar bed als je slaperig bent

- Vermijd om overdag te slapen

- Behandel chronische stress

- Behandel onderliggende ziektebeelden

- Ontspan voor slapengaan

- Drink een kruiden thee met kamille, valeriaan, lavendel, citroenmelisse

- Verstuif eventueel een halfuur voor slapengaan een mengeling van etherische oliën van bovenstaande kruiden in je slaapkamer.


Micro-Nutriënten die zeker kunnen bijdragen tot een aanzienlijke verbetering van de slaap zijn o.a. magnesium, GABA, B-vitaminen, Tryptofaan, Melatonine, L-Theanine ( groene thee) en de bovengenoemde kruiden

Ook therapieën zoals gedragstherapie, EFT, voetreflexologie, relaxatie massages, accupunctuur, frequentie therapie( NXI) kunnen je slaapproblemen verhelpen.

Wil je een meer persoonlijke advies voor jouw slaapproblemen, dan kan je steeds terecht in onze praktijk. Lightness in Being Hooidonck 13 2240 Zandhoven Tel . 03 480 40 03

www.lightnessinbeing.be